Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Učebnice matematiky pro 8. ročník ZŠ a jejich připravenost pro distanční výuku
BRŮŽKOVÁ, Nikola
Množství změn, které současnou českou školu provází, je odpovědí na globální společenské změny a zaměřuje se na to, jak vzdělávat žáky. Nové trendy ve vzdělávání jsou spojené s požadavkem získávání klíčových kompetencí jako základu pro celoživotní učení s proměnou vzdělávacího obsahu, které jsou prostředkem všestranného rozvoje osobnosti dítěte, nikoli pouze cílem. V této souvislosti mluvíme také o výuce distanční vzhledem k transformaci vzdělávacího obsahu, které se věnuji ve své diplomové práci. V práci se zabývám problematikou a kritickými místy distanční i prezenční výuky geometrie. Tvořím interaktivní materiály, které by mohly pomoci studentům překonat tato kritická místa. V závěru práce pak přikládám získanou reflexi od učitelů a studentů, kteří s vytvořenými materiály pracovali.
Diagnostika vybraných uvolněných úloh z mezinárodních šetření TIMSS a PISA a testů Cermat.
OPAVOVÁ, Jana
Ve své diplomové práci se zabývám diagnostikou vybraných uvolněných úloh z mezinárodních šetření PISA, TIMSS a z testů Cermat. Diagnostika se zabývá geometrickými úlohami, které se zaměřují na výpočet obsahu, obvodů obrazců, povrchů a objemů těles. Dále zmapování potřebných znalostí na úspěšné plnění těchto testů, ve srovnání s možností získání potřebných informací vzhledem k RVP a vzhledem k nejčastěji užívaným učebnicím matematiky v českých školách. Dále se v mé diplomové práci nachází zanalyzování úloh z testů Cermat a mezinárodních šetření, vzhledem k obsahu v učebnicích. Dále část, která obsahuje kapitolu s podrobnou analýzou testů vyplněných žáky 9. ročníku, a rozhovory s žáky i učiteli k dané problematice. Na závěr obsahuje aktivity s dětmi prvního stupně, pro lepší pochopení této problematiky.
Do jaké míry mohly být učebnice matematiky politicky "nevinné"? Odraz dějinných skutečností v matematických slovních úlohách v letech 1938-1952
Sýkorová, Pavla ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Hnilica, Jiří (oponent)
V českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic.
Metodické přístupy k odvozování vzorců pro míru v geometrii v českých učebnicích matematiky
Procházková, Anežka ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Zamboj, Michal (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prostřednictvím analýzy vybraných učebnic matematiky v České republice shrnout různé přístupy k výpočtu obsahů, objemů a povrchů v geometrii. Práce je rozdělena do dvou částí. První část práce se věnuje geometrii a její míře a geometrickým útvarům. Jsou zde definovány a vysvětleny základní pojmy týkající se míry v geometrii. Dále následuje shrnutí základních poznatků o geometrických útvarech, které jsou použity ve druhé části práce. V druhé části práce jsou shromážděny různé přístupy k odvození vzorců, které jsem našla v českých učebnicích matematiky pro 2. stupeň základní školy. Přístupy jsou popsány takovým způsobem, aby byly přístupné nejen učitelům, ale i žákům. Tato část je rozdělena podle geometrických útvarů, které jsou představeny v první části. Práce se věnuje obsahu trojúhelníku, rovnoběžníku, lichoběžníku a kruhu. Dále povrchu a objemu krychle, kvádru, obecnému hranolu, jehlanu, válci, kuželu a kouli. Součástí této části je i přiblížení Cavalieriho principu, který se objevoval v některých přístupech.
Dělitelnost v učebnicích matematiky
Šmídová, Lucie ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku dělitelnosti v českých učebnicích matematiky pro 2. stupeň základní školy. Konkrétně popisuje, která kritéria jsou v učebnici obsažena, zda jsou žáci vedeni k účasti na odvození kritérií, jak jsou kritéria matematicky zdůvodněna, jaké modely pro zdůvodnění kritérií učebnice využívá a zda jsou v učebnici zařazeny úlohy ze skutečného života. Práce je rozdělena do dvou částí, první část je teoretická a jsou v ní zavedeny pojmy, které jsou pro dané téma nezbytné. Velká část je věnována dělitelnosti, jejím vlastnostem a kritériím dělitelnosti. Druhá část je tvořena analýzou vybraných učebnic matematiky zaměřenou na kritéria dělitelnosti. Bylo zjištěno, že v učebnicích jsou značné rozdíly, nejen v tom, která kritéria jsou v učebnicích obsažena, ale i v přístupu, jakým ke kritériím učebnice přistupují. Rozmanitost přístupů se projevuje nejvýrazněji v množství modelů použitých při zdůvodňování kritérií. KLÍČOVÁ SLOVA Dělitelnost, kritéria dělitelnosti, učebnice matematiky, základní škola
Srovnání vzdělávacích programů České republiky, Moldávie a Ruska
STRATULAT, Elena
Cílem této diplomové práce je srovnat matematické učivo ve standardních studijních programech pro základní vzdělání třech různých států. Takový výzkum poskytne informace o tom, jaké jsou vzdělávací programy v České republice, Moldavské republice a Ruské federaci. Dalším cílem diplomové práce je porovnat učebnice druhého stupně základních škol zkoumaných zemí na určité téma vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace.
Učebnice matematiky na druhém stupni základní školy z pohledu začínajícího učitele
JELÍNEK, Jan
Cílem této diplomové práce je nalezení rozdílů mezi učebnicemi a zkoumání jejich fungování v reálné výuce. Takový výzkum poskytne zpětnou vazbu o tom, zda se ve výuce učebnice vůbec využívají, a pokud ano, jakým způsobem a s jakým úspěchem a to z pohledu začínajícího učitele matematiky, který stojí před problémem, jakou učebnici zvolit pro svou práci v hodinách matematiky se žáky. Dalším cílem diplomové práce je seznámení s nabídkou různých učebnic matematiky pro 2. stupeň základní školy a realizování výzkumu, který by pomohl porovnat dané učebnice, zejména učebnice nakladatelství Prometheus, Fraus a H-mat. Poté budou výsledky výzkumu využity při zpracování přípravy začínajícího učitele.
Nematematický svět učebnic matematiky pro 6. ročník základních škol a v oblasti finanční matematiky
Moraová, Hana ; Bendl, Stanislav (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Voňková, Hana (oponent)
Cílem dizertační práce je zkoumat nematematický obsah učebnic matematiky. Učebnice matematiky není jen pedagogický dokument, ale také kulturní artefakt, který vzniká v konkrétní společnosti s konkrétními společenskými normami. V učebnicích matematiky se žáci setkávají s celou řadou obrazů každodennosti. Přitom vzhledem k hlavnímu cíli učebnice matematiky, tj. rozvíjet dovednosti a znalosti žáků v matematice, se textovým (nematematickým, kulturním) obsahům věnuje poměrně málo pozornosti. Žáci se tak v hodinách matematiky téměř denně setkávají se světem, který má vyvolávat dojem reálného světa, normy. Jak přesně ale tento svět odráží dění v dnešní společnosti? Otázkou, na kterou výzkum představený v této práci hledá odpověď, je, s jakými obrazy každodennosti se žáci při práci s učebnicí matematiky a jaké rozdíly existují mezi řadami učebnic jednotlivých autorů. Jedná se o v našem prostředí dosud málo probádanou oblast. V rámci výzkumu je analyzováno pět sad učebnic pro 6. ročník základní školy (primu nižšího gymnázia) a dále čtyři učebnice pro 9. ročník (část zaměřená na finanční matematiku, která je úzce spjata s každodenností), a to z hlediska nematematického, kulturního. Metoda, která je ve výzkumu použita, vychází z principů zakotvené teorie, ale také literární teorie. Obrazy každodennosti v...
Do jaké míry mohly být učebnice matematiky politicky "nevinné"? Odraz dějinných skutečností v matematických slovních úlohách v letech 1938-1952
Sýkorová, Pavla ; Havlůjová, Hana (vedoucí práce) ; Hnilica, Jiří (oponent)
V českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.